In de media komen? Zo nemen journalisten je nieuws serieus
Om als startup of scale-up in de media te komen moet je serieus worden genomen door journalisten. In mijn vorige blog zoomde ik in op 6 woorden die je absoluut NIET moet gebruiken in je persbericht. Nu gaat het erom wat je juist WEL moet doen om in de media te komen. Een tweeluik, met vandaag deel 1: 5 basisvoorwaarden om de ballotagecommissie van de media te overleven.
Journalisten krijgen dagelijks vele, vele persberichten binnen. Honderden zijn het er. Doel is om met jouw bericht, met jouw nieuws op te vallen, dat mag duidelijk zijn. Maar om dat te bereiken moet je eerst en vooral serieus genomen worden door journalisten. Daarvoor moet de basis van je persbericht op orde zijn. Dat gaat verder dan het voorkomen van jeukwoorden. Er is meer werk aan de winkel, zie ik aan de persberichten die ik ook nu nog dagelijks binnen krijg. Aan de hand van enkele concrete voorbeelden (waaraan het nodige te verbeteren is) neem ik je bij de hand en leg ik je de belangrijkste do’s uit.
1. Pakkende kop
Om in de media te komen moet je allereerst zorgen voor een pakkende kop. De kop (of titel, zoals menigeen ‘em noemt) is doorgaans het eerste onderdeel van de tekst waar je naar kijkt, dus prioriteit nummer 1. Idealiter dekt de kop (en een eventuele onder- of bovenkop) de lading van je boodschap en nodigt die ook nog eens uit om het bericht te lezen. Probeer in een paar woorden op een aantrekkelijke manier tot de kern te komen, gebruik als het kan een werkwoord (in de tegenwoordige tijd) en beperk het aantal lidwoorden (de, het, een). Oja, zorg dat de kop mooi over de breedte van de pagina volloopt (dus beter dan in het voorbeeld hierboven). Ook niet onbelangrijk: achter de kop moet geen punt. Nooit. Klein detail, maar wel belangrijk.
2. Schrijf actief
Schrijf actief en gebruik dus zo min mogelijk hulpwerkwoorden als ‘kunnen’, ‘willen’, ‘mogen’, etc. Vermijd vooral ook het werkwoord ‘worden’. Dit woord maakt je verhaal onnodig passief en daardoor traag. ‘Zullen’ is eveneens uit den boze. Dat werkwoord voegt niets toe. In het voorbeeld hierboven, over Project Rembrandt, zie je wat er gebeurt als het werkwoord worden wordt toegepast. De zinnen ogen omslachtig en vaag. Want ja: WIE gaat op zoek naar de nieuwe Rembrandt? Ze kunnen korter, krachtiger, levendiger, concreter. Van de eerste zin kun je bijvoorbeeld maken: ‘In het tweede seizoen…..gaan experts op zoek naar de meest getalenteerde kunstschilder van Nederland’. Je zegt hetzelfde, maar dan net even wat actiever! De zin gaat leven in plaats van dat het onderwerp iets ondergaat.
3. Schrijf oprolbaar
Oprolbaar schrijven. Dit is een van de basisregels van elke journalist en is ook van toepassing op het persbericht. Het komt erop neer dat het (belangrijkste) nieuws vooraan staat en dat de minst belangrijke informatie (vaak details of achtergrond) helemaal onderaan staat. Als je het verhaal oprolt, mag het onderste gedeelte er vanaf vallen. Waarom? Een journalist die het persbericht letterlijk over wil nemen, maar het wat te lang vindt, zal doorgaans het onderste gedeelte eraf knippen. Kortom: kom in de intro van je persbericht meteen tot de kern, tot het nieuws. Dan heb je de meeste kans om in de media te komen. In het voorbeeld hieronder is dat duidelijk niet gelukt. Het persbericht begint met een stukje geschiedenis. Wat het nieuws is, blijft vaag. Gelet op de kop zou je denken dat er een nieuw studenteninitiatief is gelanceerd. Maar als je de tweede alinea leest, dat dit al vlak na de uitbraak van corona was, en dus niet op 17 juni. Misschien moeten we vanwege dit voorbeeld een extra voorwaarde toevoegen: zorg dat je überhaupt nieuws te melden hebt. Zo niet, stuur dan geen persbericht uit.
4. de 5 w’s en de h
Nog een journalistieke basisregel: geef antwoord op de 5 w’s en de h. Deze staan voor: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Een persbericht moet – binnen een beperkte lengte van 1 tot maximaal 2 A4’s – zo compleet mogelijk zijn. Geef dus aan op wie het nieuws betrekking heeft, wat het nieuws is, waar het zich afspeelt/is gebeurd, enzovoort. Op die manier is de journalist zo volledig mogelijk geïnformeerd, kan de professional de lezer, luisteraar of kijker van de publicatie optimaal bedienen en voorkom je verwarring of vragen over het onderwerp. Zet de belangrijkste w’s van je bericht in de intro. Niet allemaal, daar heb je namelijk geen ruimte voor.
5. Geef voorbeelden
Journalisten houden niet van abstract gedoe. Blijf dus niet hangen in algemeenheden als ‘groei’ of ‘doelstellingen behalen’, maar geef concrete voorbeelden. Hypothetisch voorbeeld: je hebt een e-commercebedrijf in boxershorts en richt je tot nu toe op de Nederlandse markt. Je stuurt een persbericht uit met als nieuws dat je dankzij een investering kunt uitbreiden in Europa, naar België en Duitsland. Dan is het essentieel om aan te geven wat je precies met dat geld gaat doen. Komen er nieuwe producten, komt er ergens een fysieke vestiging? Websites in andere talen? Neem je extra medewerkers in dienst?
In deel 2 het vervolg van de basisvoorwaarden. Je komt erachter dat je er nog niet bent met enkel een goede tekst. Wil je serieus worden genomen door journalisten, moet je ook aan andere eisen voldoen. Wordt vervolgd dus!