PR-bureau Bureau Busskruit

Het meest energieke PR-bureau van Nederland: Bureau Busskruit. Hier smelten de kennis van het PR-vak en jarenlange ervaring als journalist samen. Met een journalistieke benadering helpt Bureau Busskruit als PR-professional startups en scale-ups in het nieuws te komen.

Zo’n veertien jaar heeft Pieter Buss in de journalistiek gewerkt. Zijn kennis van het medialandschap is dan ook groot. Deze heeft hij opgedaan bij grote media, zoals De Telegraaf, het AD, het Parool en het ANP. Aan het begin van zijn carrière werkte hij voor regionale media. Daar heeft hij geleerd wat het is om ‘met je poten in de klei’ te staan, om erop uit te gaan en verslag te doen. Hij kwam erachter dat hij een enorme nieuwsjager was. Primeurs, daar was hij naar op zoek!

Primeurs

Als Pieter een scoop had, gaf hem dat enorm veel voldoening. Helemaal toen hij bij De Telegraaf kwam werken. Zo schreef hij als eerste dat Karl Noten verdacht werd van het bezit van kinderporno. Grote kwesties kwamen op mijn pad. Denk aan de aanslag op Koninginnedag, de moord op Els Borst en het drama rond de jongetjes Ruben en Julian. Tegelijkertijd publiceerde hij over ‘zachte, luchtiger onderwerpen’, zoals de geboorte van jonge dieren in Ouwehands Dierenpark of over ondernemers met innovatieve ideeën.

Nieuws maken

In 2018 kwam het journalistieke communicatiebureau Koolhoven & Partners op Pieter zijn pad. Hier kon hij enerzijds zijn journalistieke kwaliteiten benutten en anderzijds zichzelf verbreden. Hier leerde hij de fijne kneepjes van het PR-vak. Het nieuws maken, een kwaliteit die hij vooral bij De Telegraaf verder heeft ontwikkeld, kwam uitstekend van pas. Uiteenlopende klanten, van startup tot corporate, bracht hij in het nieuws. Zo verzorgde hij de communicatie rondom de lancering van Amsterdam Drone Week in RAI Amsterdam. Ook KPN en 360SI kwamen dankzij zijn acties in het nieuws.

Groot netwerk

In 2021 was het tijd om zijn vleugels uit te slaan en voor zichzelf te beginnen. Bureau Busskruit zag het levenslicht. Hiermee ondersteunen we startups en scale-ups in hun communicatie. Met de journalistieke benadering schieten we allerlei nieuwsexplosies af, zoals het hoort bij buskruit… Juist doordat Pieter lang als journalist heeft gewerkt weet hij welke onderwerpen nieuwswaarde hebben en hoe je die nog verder kunt vergroten. Dagelijks zet hij zijn grote en fijnmazige netwerk in. Dat gaat van journalisten van kranten en tijdschriften, tot redacteuren van radio- en televisieprogramma’s.