2021: de sprong van de tien meter hoge duikplank (en hoe ik landde)

Als de stap van de ene baan in loondienst naar de andere een sprong van de vijf meter duikplank is, ben ik van de tien meter afgesprongen. In november waagde ik de gok en lanceerde ik mijn eigen PR-bedrijf: Bureau Busskruit. Nu 2021 tot een eind komt, maak ik de voorlopige balans van het zelfstandig ondernemerschap op.

Van koudwatervrees heb ik gelukkig geen last. Nooit gehad ook. Intimi weten dat ik wel van avontuur en risico houd, zowel privé als zakelijk. Ik kies vaak de moeilijke, minder veilige weg. Zo liep ik tijdens de School voor de Journalistiek stage bij het Noordhollands Dagblad in Schagen, terwijl ik in Zwolle woonde en studeerde. Niet bepaald om de hoek dus, maar het leek me wel een mooie uitdaging.

Avontuurlijk

Ander voorbeeld: in 2009 werkte ik met volle tevredenheid voor De Telegraaf, maar voelde ik diep vanbinnen een enorme reislust. En dus zegde ik mijn prachtige correspondentschap (en dito inkomsten) op voor een wereldtrip. In Nieuw-Zeeland ging ik skydiven en huurde ik in mijn eentje een kajak rondom het vrijwel onbewoonde Great Barrier Island. Ik raakte verdwaald tijdens een plotseling opkomende storm. Een Maori-visser moest me uiteindelijk redden…(wie de lange versie wil horen, moet me even een mail sturen…)

Zelfstandig ondernemerschap

Wat ik er maar mee wil zeggen: ik heb al voor hetere vuren gestaan. De nieuwsgierigheid en overtuiging om een nieuw avontuur aan te gaan zijn bij mij groter dan de angst dat het misgaat. Daar waar mogelijk volg ik mijn gevoel. Toch stelde ik me eerder dit jaar rationaal de vraag: wat is het ergste dat kan gaan gebeuren als ik mijn eigen bedrijf heb? Twee antwoorden kwamen in me op:

  1. Ik haal er te weinig voldoening uit.
  2. Ik kan niet rondkomen van het zelfstandig ondernemerschap.

Gelet op mijn ervaring in de PR en communicatie en de enorme lol die ik er in die vier jaar uithaalde, leek me antwoord 1 niet zo voor de hand liggen. Ook antwoord 2. zag ik niet zo snel bewaarheid worden. Mede door mijn lange tijd in de journalistiek heb ik een groot netwerk opgebouwd. Dat bestaat niet alleen uit journalisten, maar ook uit allerlei ondernemers die ik heb leren kennen. Met dank aan die contacten zou ik genoeg werk hebben of kunnen krijgen, zo was mijn stellige overtuiging.

Eigen koers

Van de beslissing om voor mezelf te beginnen, heb ik nog geen moment spijt. Mijn eigen koers varen, 100 procent zelf verantwoordelijk zijn voor de mate van succes, voelt erg goed. Dat gaat van de tijden waarop je werkt, de manier van werken, de manier waarop je jezelf naar buiten toe presenteert, etcetera. Deze eerste twee maanden heb ik al leuke PR-projecten mogen doen en er zit het nodige in het vat (waarover snel meer hopelijk).

Door het zelfstandig ondernemerschap leer je jezelf nog beter kennen. Ik ben erachter gekomen hoeveel facetten er bij het runnen van een eigen bedrijf komen kijken. Je kwaliteiten en valkuilen worden uitvergroot en dat is confronterend, maar ook erg leerzaam. Het dwingt je telkens tot keuzes: ga ik aan mijn mindere eigenschappen werken en werkzaamheden uitbesteden, of pak ik ze toch zelf op?

Doelen

Uiteraard kan ik, na het prille begin, nog genoeg winst behalen op allerlei vlakken. Ik heb nog veel te leren. Voor komend jaar heb ik een aantal goede voornemens. Meer continuïteit en structuur vormen de rode draad. Ik heb mezelf ten doel gesteld om:

Ondernemers te helpen met offline en online trainingen, zodat ze zelf met PR aan de slag kunnen gaan;

Me nog meer te focussen op mijn doelgroep: startups en mkb-ondernemers;

Meer dan nu te laten zien hoe PR in de praktijk werkt aan de hand van cases, zodat jij je daar als ondernemer beter een beeld bij kunt vormen;

Blogs meer aan te laten sluiten bij jullie, bezoekers van mijn website en volgers van mijn bedrijf;

Op een bepaalde manier samenwerking aan te gaan. Sparren over de PR met iemand uit het vak geeft energie en nieuwe inzichten;

Meer continuïteit en structuur aan te brengen in mijn dagelijkse werkzaamheden. Dat gaat van administratie tot het inplannen van social media-posts.

Wensen

En ja, zoals ieder mens heb ik ook wensen. Laat ik er twee uitlichten:

  1. Minder formele woorden en méér 2022-proof taalgebruik. Dus ‘die’ in plaats van ‘welke’. Dus: ‘de laadpalen die bedoeld zijn voor elektrische auto’s’ in plaats van ‘de laadpalen welke bedoeld zijn voor elektrische auto’s’
  2. Meer goed nieuws. Veel mensen klagen dat de media alleen het slechte nieuws verslaan. En ik moet hun daar voor een groot deel gelijk in geven: de balans is soms ver te zoeken. Los van corona ligt de nadruk te veel op ellende. Dat kan anders. Zelf ga ik hierin op korte termijn het voortouw nemen, dus houd mij in de gaten;)