Waarom (en hoe) Bureau Busskruit voor startups werkt
Met mijn PR-bureau help ik vooral startups (en scale-ups) aan publiciteit. Waarom die doelgroep? Het is een match tussen de ondernemer die graag in het nieuws komt maar daar doorgaans weinig ervaring mee heeft en de media-expert die de kansen verzilvert met gerichte acties. Deel 1 van het drieluik ‘Bureau Busskruit lanceert startups’: waar mijn klik met de ‘Willie Wortels’ van deze wereld vandaan komt.
Wie is je doelgroep? Dat is voor elke werkende van essentieel belang. Of je nu in loondienst werkt of zelfstandige bent; je past je werk of je boodschap erop aan. Zo schreef ik als journalist van De Telegraaf korte en krachtige zinnen. Klare taal was het, zonder moeilijke woorden. Dat paste immers bij onze lezers. Die moest je niet vermoeien met lange, genuanceerde achtergrondverhalen. Inmiddels is de koers van de krant wat gewijzigd, maar dat terzijde.
Agri en food
Ook nu, als ondernemer in de wereld van PR en publiciteit, heb ik een duidelijke doelgroep bepaald. Als we de journalisten, met wie ik dagelijks contact heb, buiten beschouwing laten, focus ik me op startups en scale-ups. Niet alle, maar specifiek bedrijven die actief zijn in de wereld van (duurzame) mobiliteit en logistiek, agri en food en sport en spel. Met die sectoren heb ik veel affiniteit en daar kan ik de meeste toegevoegde waarde leveren. Mijn achtergrond bij de BOVAGkrant, de passie voor moestuinen, tennis en wielrennen hebben daar ongetwijfeld mee te maken.
Ergens met overtuiging en bevlogenheid voor kunnen gaan is essentieel om resultaat te behalen. Ook niet onbelangrijk: in de genoemde sectoren zit doorgaans genoeg nieuwswaarde. Dat zit ‘em onder meer in hun onderscheidend vermogen (ten opzichte van de concurrentie, als die er überhaupt is) en in de herkenbaarheid van het probleem waarvoor ze een oplossing hebben bedacht. Niet zelden hebben ze ook echt maatschappelijk nut. Tinybot Tessa is daar een prachtig voorbeeld van.
Innovatiekracht
Maar waarom startups? Het zijn in theorie, maar zeker ook in praktijk bedrijven die doorgaans barsten van de innovatiekracht en op allerlei manieren de wereld wat slimmer willen maken, vooruit willen helpen. Ze zijn oplossingsgericht. Dat past bij mij.
Dat geldt ook voor de ondernemers die aan het roer staan. Mijn ervaring is ook dat deze vaak jonge mensen kansen willen grijpen als ze zich voordoen. Aan de overlegcultuur, zoals je die aantreft bij corporates, hebben ze een broertje dood. Snel beslissen is het devies. Daarnaast leggen ze de lat erg hoog, gaan ze voor sterke groei en opschalen van hun business. Om zo veel mogelijk impact te maken. Met PR draag ik daar graag aan bij.
Daar komt nog eens bij dat ze over het algemeen weinig of geen ervaring hebben met PR. In de publiciteit komen overkomt hen vaak, er zit geen plan achter. In plaats van toevalstreffers focus ik op continuïteit. Beter elke maand een paar publicaties dan één keer viral gaan (daar kom ik in een ander blog nog een keer op terug). Met mijn achtergrond als journalist en ervaring in de PR-wereld kan ik veel meerwaarde bieden en de communicatie van idee tot uitvoering begeleiden. Dat geeft veel voldoening en energie.
Kortom: in meerdere opzichten werkt Bureau Busskruit voor dit type bedrijven.
Volgende week deel 2: hoe ik de Hive ’n Drive van Shift to Solar bekendheid gaf.
P.S. Heb je een startup of scale-up en ben je benieuwd of je bedrijf nieuws heeft? Contact me, dan denk ik vrijblijvend met je mee. Nu je hier toch bent, kun je het maar beter gelijk even checken, toch?