Veelgestelde vragen
Vanwaar de naam Bureau Busskruit?
Die naam is bedacht in een telefoongesprek met een goede kennis van me. Ik vroeg haar hoe ze mij zou typeren. Haar antwoord: als een vaatje buskruit. Niet veel later was de naam Bureau Busskruit een feit. Met twee -ss’en inderdaad, want ik moet mijn achternaam natuurlijk niet verloochenen.
Wat is PR eigenlijk?
PR betekent public relations. De letterlijke definitie daarvan is ‘een strategisch communicatieproces dat relaties bouwt tussen organisaties en hun publiek die gunstig zijn voor beide partijen.’ In de praktijk komt het erop neer dat ik mijn journalistieke ervaring en mijn netwerk gebruik om een bedrijf of organisatie op een positieve manier in het nieuws te krijgen.
Wat heb ik aan PR?
Het zorgt voor zichtbaarheid van jou en jouw bedrijf of organisatie. Je komt in de krant, tijdschrift, op de radio, op tv, wordt geïnterviewd voor een podcast of verschijnt op een website. Deze publicaties worden gelezen door jouw doelgroep, maar wellicht ook door andere partijen met wie je in de toekomst zou willen samenwerken. Of door investeerders, die mede door de publiciteit genoeg vertrouwen hebben in jouw organisatie om er geld in te steken.
En wat is dan het verschil tussen PR en marketing?
Bij marketing is er een direct commercieel doel: meer verkopen, meer business creëren. Denk aan allerlei winacties via social media die bedoeld zijn om meer klanten te trekken. Bij PR kan omzetgroei een gevolg zijn, maar gaat het in eerste instantie om zichtbaarheid, naamsbekendheid en werken aan je reputatie.
Hoe weet ik of mijn bedrijf wel interessant genoeg is voor PR?
Veel bedrijven hebben, zonder dat ze het zelf weten, veel nieuws te melden. Daarvoor hoef je geen bedrijf te runnen met 100 medewerkers, ook kleine startups bezitten vaak veel nieuwswaarde. De uitdaging is om die journalistiek relevante verhalen naar boven te halen, daar help ik je bij. Tijdens een (overigens geheel vrijblijvend) gesprek gaan we op zoek naar nieuws waar journalisten op aan kunnen slaan.
Heb ik garanties op publiciteit als een PR-actie is gelanceerd?
Nee, garanties zijn niet te geven. De vraag of een PR-actie een succes wordt, is van vele factoren afhankelijk. Los van de vraag hoe interessant het verhaal is, ben je bijvoorbeeld afhankelijk van het nieuwsaanbod van die dag, van eventuele incidenten die alle aandacht opeisen (denk aan grote rampen in binnen- of buitenland) en van de vraag wie het bericht leest. Als een journalist veel affiniteit met het onderwerp heeft, zal hij/zij er eerder iets mee doen.
Kan ik ook bij Bureau Busskruit terecht als ik op zoek ben naar advies of training?
Ja, Bureau Busskruit is ook beschikbaar voor advies. Daarnaast maakt hij trainingen die op maat van het betreffende bedrijf zijn toegesneden. Tijdens zo’n training (die zowel online als offline kan worden gegeven) gaan we bijvoorbeeld in op de vraag wat nieuws is, welke middelen je hebt om dat nieuws naar buiten te brengen, hoe je een goed persbericht schrijft en hoe je er vervolgens voor zorgt dat dat persbericht landt in de mediawereld.
Op welke manier is mijn privacy gewaarborgd?
Bureau Busskruit handelt volgens de privacywet AVG. Alleen de noodzakelijke gegevens (zoals naam, mailadres, omschrijving en telefoonnummer) om contact te kunnen leggen, een vraag te kunnen beantwoorden, of een voorstel te kunnen doen worden verzameld. Jouw gegevens worden nooit aan derden verkocht. Je leest er alles over in mijn privacyverklaring.
Hoe lang worden mijn persoonsgegevens bewaard?
Jouw gegevens worden voor langere tijd bewaard door Bureau Busskruit, maar nooit langer dan nodig is voor het uitvoeren van activiteiten, tenzij we op grond van een wettelijke regeling jouw gegevens langer moeten bewaren. Op het moment dat je contact opneemt via mail, dan worden die gegevens die jij meestuurt, zoals je naam, bedrijfsnaam, en e-mailadres, opgeslagen op de mailserver. Die mails worden tot maximaal twee jaar terug bewaard.
Ben ik een vraag vergeten, mail me dan: pieter@bureaubusskruit.nl