“Allebei de bureaus zijn oprecht en ondernemend. We houden ervan om te ‘leveren’.’’
Samenwerken met een ander PR-bureau. In het vorige blog, over het 3-jarig bestaan van Bureau Busskruit, refereerde ik er al even aan. Nu is het tijd voor alle ins en outs. Hoe zijn Bureau Busskruit en Mediatic bij elkaar gekomen? En wat brengt het beide organisaties? Een dubbelinterview met de oprichters van beide bureaus, Dennis Mensink en Pieter Buss.
Hoe zijn jullie ooit met elkaar in contact gekomen?
Dennis: “Dat is op de kop af twee jaar geleden geweest, via LinkedIn. We volgden elkaar al enige tijd en waren gelinkt, zonder dat we elkaar ooit gesproken hadden.”
En hoe mondde dat contact uit in een samenwerking?
Dennis: “Ik moest het even opzoeken. We besloten elkaar wat te gaan helpen, zonder dat daar een tegenprestatie voor werd gevraagd. Dat is altijd een goed begin van een samenwerking of zakelijke relatie, denk ik.”
Pieter: “Vanaf het eerste contact merkte ik dat we in basis eenzelfde kijk op het vak hebben. En dat onze karakters matchen: we zijn no-nonsense en zien vooral kansen (in plaats van beren op de weg).”
In hoeverre lijken beide bedrijven op elkaar?
Dennis: “Allebei de bureaus zijn oprecht en ondernemend. We houden ervan om te ‘leveren’. We hebben dezelfde focus op vooruitstrevende organisaties. Onze opdrachtgevers zijn over het algemeen ondernemend en duurzaam – in de breedste zin van het woord. Liefst MKB+ / scale-up, maar kleiner of groter kan soms ook. Mediatic hecht veel waarde aan strategie, maar we excelleren ook in de uitvoering. Pieter komt net als ik uit de journalistiek en daar ligt dus ook onder meer zijn kracht. Hij weet wat nieuws is en hoe je dus publiciteit genereert.”
Pieter: “Eens. Daar bovenop zie ik dat het ‘journalistieke handwerk’ en creativiteit leidend zijn. Persberichten moeten kloppen, we verkondigen geen bullshit. We zijn denk ik allebei heel goed in staat om een journalistieke vertaalslag te maken van allerlei nieuwsontwikkelingen binnen bedrijven.”
En in welke opzichten zijn werkwijze, cultuur of andere zaken wezenlijk anders?
Dennis: “Mediatic is al wat langer bezig. We hebben een aardig team inmiddels en hebben zaken zodoende misschien iets meer gestructureerd en georganiseerd, waarbij Pieter echt de drijvende kracht is van Bureau Busskruit met wat mensen om zich heen.”
Pieter: “Wat me opvalt, is dat de focus op ‘PR-gereedschappen’, dus de middelen om media-aandacht te realiseren, net wat anders is. Zo zet Mediatic meer in op opinieverhalen en maakt Bureau Busskruit meer gebruik van financiële jaaroverzichten: hoe heeft een bepaald bedrijf gedraaid?”
Wat houdt de samenwerking concreet in?
Dennis: “We bedienen samen opdrachtgevers, daar waar we denken dat er meerwaarde is door samen op te trekken. Niet meer en niet minder eigenlijk.”
Pieter: “En we helpen elkaar met ons medianetwerk. Dat komt in grote lijnen overeen, maar ziet er bij sommige type media of branches net wat anders uit. Daarnaast geven we elkaar uiteenlopende adviezen, bijvoorbeeld voor het aantrekkelijk in kaart brengen van gerealiseerde publicaties.”
Wat hebben Mediatic en Bureau Busskruit aan elkaar? Wat is de toegevoegde waarde van deze samenwerking?
Dennis: “Als Bureau Busskruit bijvoorbeeld een internationale klant krijgt, schakelt hij Mediatic in. Als opdrachtgevers van Mediatic vragen om specifieke kennis of ervaring die Bureau Busskruit bezit, dan bellen we Pieter.”
Pieter: “Als klein bedrijf is het prettig om een klankbord te hebben. Bijvoorbeeld om een gekozen strategie tegen het licht te houden: hoe denkt Mediatic erover? Maar ook heel concreet: bij welk medium zou het nieuws van een bepaalde klant het best kunnen ‘landen’? De samenwerking geeft energie, maar is ook leerzaam. Zo heeft Bureau Busskruit de ambitie om een team te bouwen. Onlangs heeft VA Joëlle Brons zich al bij het team gevoegd en hopen we binnenkort uit te breiden met een PR-professional. Mediatic heeft al ervaring met het opbouwen van een team en deelt ervaringen en adviezen.”
Op welke manier komt het Busskruit tot ontlading?
Dennis: “Wij voelen ons als een vis in het water als we met ondernemende mensen werken, ook aan de opdrachtgeverskant, die een verschil willen maken in de wereld. Daar krijgen wij superveel energie van en dan knallen we echt! Dat betekent ook dat niet iedere opdrachtgever goed bij ons past. Vergaderen om te vergaderen kunnen wij echt niet aan – al is er altijd tijd voor een dolletje en een klein beetje smalltalk. Maar daarna gaan we graag echt aan de slag om onze klanten door het dak te laten gaan!”
Pieter: “Als ik kansen op publiciteit zie en ik een hele dag aan het pitchen sla. Dan voel ik eenzelfde adrenalinekick als in mijn tijd als journalist. Destijds was ik zowel keeper, verdediger, middenvelder, aanvaller als coach (want je was verantwoordelijk voor het hele proces: van idee tot verhaal). Nu ben ik aangever, iemand die de assist geeft. Daarbij gooi ik alle energie, dadendrang en creativiteit in de strijd tot het gewenste resultaat bereikt is.
Mooi voorbeeld daarvan: halalonderneming Kadir’s. Sinds het voorjaar van 2023 helpen we eigenaar Kadir Ahmed met zijn externe communicatie. Sinds die tijd hebben we ruim 100 publicaties gerealiseerd (tot RTL Nieuws aan toe) en daarmee ruim 19 miljoen mensen bereikt.”