Bureau Busskruit, PR-bureau in Nijmegen, viert eerste verjaardag

Bureau Busskruit, PR-bureau in Nijmegen, bestaat 1 jaar. De hoogste tijd om terug te blikken op deze periode met en door de ondernemer achter de nieuwsexplosies. Een ‘zelfinterview’, over ondernemerschap, hoogte- en dieptepunten en zijn liefde voor startups en scale-ups. En als bonus: een mooi nieuwtje.

November 2021: een maand die me nog lang zal heugen. Na een succesvol en plezierig loondienstverband in de wereld van communicatie en PR besloot ik het ruime sop te kiezen. De lancering van Bureau Busskruit was een feit, en daarmee de lancering van een PR-bureau in Nijmegen. Eentje waarmee ik klanten in het hele land bedien.

Vanwaar die keuze om zelf een PR-bureau te beginnen? 

“Diep vanbinnen had ik al langere tijd de ambitie om mijn eigen tent te runnen. Ik ben een avonturier en vind vrijheid een belangrijke kernwaarde, zowel op persoonlijk als zakelijk vlak. Nadat ik vele vlieguren had gemaakt bij Koolhoven & Partners was het nu tijd om mijn eigen koers te varen. Om mijn eigen klanten te bedienen waar ik de meeste toegevoegde waarde kan leveren. En om mijn eigen focus te bepalen. Zelf de volle 100 procent verantwoordelijkheid dragen voor de keuzes die je maakt; daar was ik aan toe.”

In hoeverre had je bij aanvang een helder plan?

“Puur inhoudelijk wist ik goed wat ik wilde: op een journalistieke manier bedrijven helpen om in de publiciteit te komen. Dat kan de ene keer door een persbericht te sturen, de andere keer door een pers-event te organiseren, en weer een andere keer door heel gericht een journalist te tippen. Overigens ben ik niet alleen druk om te achterhalen welke nieuwswaardige ontwikkelingen er binnen de onderneming spelen, maar wil ik ook de ondernemer goed leren kennen. Niet alleen belangrijk voor de relatie, maar zeker ook voor het resultaat. Wat drijft hem of haar, wat is de achtergrond? Ook dat levert niet zelden een interessant verhaal op.”

Wat is een belangrijke verandering die jij en Bureau Busskruit hebben doorgemaakt? 

Als je kijkt naar het type ondernemer, deed ik eerst van alles en nog wat, maar is gaandeweg de focus komen te liggen op startups en scale-ups. Innovatieve clubs, vaak geleid door jonge mensen, daarmee voel ik me verbonden als mens en ondernemer. Ik heb een broertje dood aan vergaderen en overal een ‘plasje’ over doen, ik houd van doorpakken, van kansen zien en dan gas geven. Die cultuur ervaar ik ook bij startups en scale-ups. Daarbij komt dat er vaak veel nieuws zit, aangezien ze iets nieuws proberen, tegen de gevestigde orde en bestaande markten ingaan. Dat eigenwijze zit ook wel in mij.”

Welke onderdelen van het ondernemerschap heb je onderschat? 

“De veelheid en grote verscheidenheid aan taken en werkzaamheden. Pas als je ondernemer bent, merk je wat er naast het uitvoerende PR-werk allemaal bij komt kijken. Administratie, acquisitie, netwerken, je website, marketing, kennis opdoen, etcetera. Zo veel ballen die je in de lucht moet houden; een jongleur is er niets bij…Wat ik nog steeds onderschat is de tijd die gaat zitten in het uitwerken van een voorstel. Door mijn perfectionisme (zelfs aan iets kleins als een dubbele spatie kan ik me kapot ergeren) kost zoiets meer tijd dan me lief is. ”

Wat was het hoogtepunt van dit eerste jaar? 

 “Lastige vraag. In algemene zin was het vertrouwen van klanten waarmee ik werk één groot hoogtepunt. Waar ik aanvankelijk vooral PR op projectbasis doe, werk ik in toenemende mate op vaste basis voor startups en scale-ups. Dat is in het belang van beide partijen. Enerzijds leer ik zo de onderneming echt kennen, anderzijds kun je doelgericht bouwen aan naamsbekendheid, vindbaarheid en deskundigheid.

Als ik er een specifiek hoogtepunt uit moet pikken, is dat een pers-event samen met Stichting Rugvin. Daarbij hebben we onderzoek naar bruinvispoep onder de aandacht gebracht. Lang verhaal kort: deze walvissenmest zorgt daadwerkelijk voor forse groei van algen, en daarmee heeft het indirect een belangrijk aandeel in de productie van zuurstof op aarde. Het onderwerp belandde in tal van regionale media, zoals Omroep Zeeland en BN De Stem, vakmedia zoals Zeezoogdieren en heeft uiteindelijk zelfs Trouw gehaald, iets waar ik en de klant erg blij mee waren.”

En het dieptepunt? 

“Ik was een tijdje in gesprek met een mogelijke compagnon. Iemand met wie ik heel goed over het vak kon praten en die ook met veel creatieve ideeën kwam. Na enkele maanden is het toch niet tot een samenwerking gekomen. Dat was een teleurstelling. Wie weet komt het in 2023 tot een samenwerking met een andere PR-expert, maar daar kom ik nog op terug!”

Waar kijk je nog altijd tegenop? 

“Het maken van businessplannen zal nooit mijn favoriete bezigheid worden. Het kost me veel tijd en levert me vooral veel hoofdbrekens op. Gelukkig heb ik een zeer groot netwerk en kan ik gebruikmaken van ‘hulplijnen’. Dat is maar goed ook, want anders zou het te veel houtje-touwtje zijn…” Daarbij komt dat je pas echt kunt groeien als je weet waar je naartoe werkt.”

Wat is het laatste (goede) nieuws?

“Bureau Busskruit doet kort de communicatie voor the Flower Farm, een prachtig bedrijf met dito missie: de ontbossing van tropisch regenwoud tegengaan door palmolievrije margarine te verkopen. De eerste PR-actie -uitbreiding naar België- heeft aandacht gekregen bij de nodige vakmedia en ook het ondernemersverhaal van oprichter Marcel van Wing springt in het oog bij onder meer BNR en Forum (dat binnenkort een groot verhaal met hem brengt).”

Tot slot: welke lessen heb je voor andere ondernemers?

“Goeie vraag! Het antwoord is te veelomvattend om in dit blog op in te gaan. Maar kort gezegd: begin gewoon en leer door te doen. Stuur vervolgens bij aan de hand van wat wel en niet werk. En ook: realiseer je dat je niet alles in je eentje hoef te doen. Zelf moest ik wat dat betreft ook een drempel over, maar nu geef ik makkelijker taken uit handen. Als iemand anders bijvoorbeeld beter en sneller je website SEO-proof kan maken (waar ik nu mee bezig ben), waarom zou je het dan niet doen? De tijd die je daarmee bespaart, kun je beter besteden aan datgene waar je echt goed in bent. In mijn geval: nieuws wegzetten.”