‘We zien nu sneller de nieuwswaarde en kansrijke PR-haakjes’
Marketingorganisatie MarketingOost nam een PR-training af van Bureau Busskruit om collega’s een basis te geven op gebied van pers, PR en doelgroepcommunicatie. Door de opgedane kennis en kunde zien ze nu sneller de nieuwswaarde en kansrijke aanleidingen om met onderwerpen de pers te halen, zegt marketingadviseur Gertrude van Keulen.
Wat was de reden/aanleiding om een PR-training af te nemen?
‘Wij merken als zogeheten Destinatie Management Organisatie dat er veel kansen liggen in free publicity. Het is goed om als team Branding beter ‘PR-haakjes’ te leren inschatten en uit te kunnen rollen. Wat heeft nieuwswaarde en hoe pitch je dat op het juiste moment bij relevante media?’
Vanwaar de keuze voor Bureau Busskruit?
‘We volgen Pieter van Bureau Busskruit al een tijdje en we zagen dat er een schat aan ervaring bij Pieter in huis is, mede vanwege zijn journalistieke achtergrond en ervaring bij het ANP.’
Wat wilde MarketingOost met de samenwerking bereiken?
Overkoepelend doel was om alle leden van ons team Branding minimaal een basis mee te geven op het gebied van pers/PR en doelgroepcommunicatie. Daarnaast wilden we graag veel kennis opdoen en oefenen. Het MT had als wens om AI/ChatGPT ook aan bod te laten komen, dit heeft Bureau Busskruit in de trainingsdag verwerkt.’
Welke verwachtingen hadden jullie van de training en in hoeverre zijn die uitgekomen?
‘Onze verwachtingen waren: een professionele eigentijdse en interactieve training. Die zijn meer dan bovengemiddeld uitgekomen, deels zelfs overtroffen als we kijken naar de rollenspellen in de groepjes. Dat was erg leerzaam om te doen, mede dankzij feedback van collega’s en Pieter als expert/trainer.’
Wat kenmerkt de training van Bureau Busskruit?
‘Actueel, een duidelijke link tussen theorie-praktijk, aansprekend en prikkelend, best practices, humor.’
Wat heeft MarketingOost concreet aan de training gehad?
‘Dankzij de training zien we sneller de nieuwswaarde en kansrijke PR-haakjes. We kwamen erachter dat we meer tijd moeten maken om het verhaal te pitchen bij relevante pers in ons netwerk. Verder hebben we praktische do’s en dont’s gekregen bij het benaderen van media. Ten slotte heeft een groot deel van ons team de tips en tricks kunnen toepassen om prikkelende koppen en korte (online) nieuwsitems te creëren, wat dagelijkse kost is in ons dynamische werkgebied.’
Is MarketingOost van plan om in de toekomst weer gebruik te maken van de diensten van Bureau Busskruit?
‘Als er reden toe is, dus als het budget het toelaat, de PR-wereld weer erg verandert of als de strategie, kennis en kunde opgefrist moet worden, dan: JA!’
In hoeverre zou MarketingOost Bureau Busskruit aanbevelen bij andere bedrijven?
‘Als eerste en beste optie. Pieter is als zzp-er erg kundig, ervaren, flexibel en schakelt snel als het gaat om de wensen van de opdrachtgever. En niet onbelangrijk: een vleugje humor doet het altijd goed tijdens incompany-trainingen.’
Welk advies hebben jullie voor Bureau Busskruit? In welk (e) opzicht(en) is ruimte voor verbetering en een aanvulling op zijn diensten?
‘We hebben niet veel verbetersuggesties, maar vooral veel tops! Een tip zou kunnen zijn om ChatGPT/AI (desgewenst) nog meer te verweven in het trainingsaanbod.’