Landelijke media-aandacht? Startup Green Dynamics kan erover meepraten
Met mijn PR-bureau help ik vooral startups en scale-ups aan publiciteit. Waarom die doelgroep? Het is een match tussen de ondernemer die graag in het nieuws komt maar daar doorgaans weinig ervaring mee heeft en de media-expert die de kansen verzilvert met gerichte acties. Deel 3 van het drieluik ‘Bureau Busskruit lanceert startups’: hoe een bliksemactie voor startup Green Dynamics tot landelijke media-aandacht leidde.
Voor wie eerdere blogs van het drieluik gemist heeft: in deel 1 legde ik uit wat mijn doelgroep is en waarom ik startups en scale-ups graag met PR ondersteun. Tevens maakte ik duidelijk op welke sectoren ik me focus: onder meer agri en food en (duurzame) mobiliteit en logistiek. Een concreet voorbeeld van zo’n samenwerking las je in deel 2: de perslancering van de Hive ’n Drive, een laadoplossing voor klein elektrisch vervoer. Aan die innovatie werd aandacht besteed door uiteenlopende media, tot BNR aan toe.
PR-actie
Idealiter neem je voor een PR-actie een paar weken de tijd. Op die manier kun je bijvoorbeeld alle nieuwswaardige informatie verzamelen, goed beeldmateriaal selecteren (of eventueel nog laten maken) en heb je tijd om journalisten persoonlijk te benaderen (lukraak een persbericht versturen werkt namelijk niet). In het geval van de startup Green Dynamics ging het allemaal net even anders. Uiteindelijk zat tussen de eerste gesprekken en resultaat iets meer dan een week (maar daarover later meer).
Emissievrije zones
Eerst is het goed om te weten: wat doet Green Dynamics nou? Het bedrijf zich op de elektrificatie van commercieel vrachtverkeer. Daarvoor hebben tech-startup XYZ Dynamics en het logistieke bedrijf TSN Groen de krachten gebundeld. Simpel gezegd bouwen ze oude dieselvrachtwagens, die worden gebruikt voor transport van bijvoorbeeld meubels of witgoed, om tot elektrische vrachtwagens. Als eerste partij bieden ze zo’n oplossing voor zogeheten chassis cabinevoertuigen. Daarmee speelt de startup in op de emissievrije zones die vanaf 2025 gaan gelden in binnensteden. Onlangs was de presentatie van het prototype van het eerste omgebouwde voertuig.
Energietransitie
Zoals gezegd was het een bliksemactie. Kort voordat de presentatie zou plaatsvinden, had ik het eerste gesprek met de ondernemers, Alex Pap en Andries Vlot. Doel was om publiciteit te realiseren kort voor de presentatie en op de dag zelf. Gelet op de sterke actualiteit rondom energietransitie en duurzame vormen van vervoer, het feit dat Green Dynamics als eerste kleine vrachtwagens kan ombouwen (nieuwswaarde, want je loopt voorop!) en hiermee een behoefte van een grote doelgroep vervult, zag ik goede kansen.
Perslijsten
Bij elk onderwerp waarover je communiceert, bepaal je voor welk type media het interessant is. In dit geval zag ik in ieder geval kansen voor vakmedia (die publiceren over bijvoorbeeld duurzaamheid en automotive branche en de combinatie daarvan), regionale media en business media. Daar pas je vervolgens de perslijsten (daarover in een later blog meer) ook op aan. Kleine teaser: dat is maatwerk en vergt gedegen kennis van het -snel veranderende- medialandschap.
Snel schakelen
Om tot succes te komen op zo’n korte termijn is snel schakelen een vereiste. Dat lukte prima, waardoor we in korte tijd veel meters konden maken. Het persbericht was vrij snel definitief, daarbij ook geholpen door een snelle reactie van lector stadslogistiek Walther Ploos van Amstel, die deze innovatie vooral voor de komende jaren veelbelovend vindt.
Journalisten benaderen
Aan de vooravond van de presentatie benaderde ik de nodige journalisten. Daarbij legde ik, afhankelijk van het medium, de nadruk op andere nieuwswaardige aspecten. Zo belde ik het Eindhovens Dagblad met de focus op de onstuitbare missie en dadendrang van de jonge ondernemer uit hun verspreidingsgebied. Bij Trouw, dat sterk inzet op duurzaamheid en daar een speciale redactie voor heeft, focuste ik op het gegeven dat de vuile dieselvoertuigen een tweede (groen) leven krijgen en zodoende niet gelijk al naar de schroothoop hoeven. Afijn: hierbij komt mijn achtergrond als journalist en kennis van die wereld zeer goed van pas.
Publicaties
Uiteindelijk leidde de samenwerking tot landelijke media-aandacht. Dagblad Trouw wijdde er een fors verhaal aan, zowel in print als online. Verder belichtte het AD/Utrechts Nieuwsblad de ambities van Andries Vlot, kwam datzelfde verhaal op de website van het AD, pikte het Eindhovens Dagblad inderdaad de suggestie op en verschenen publicaties op verschillende websites van vakmedia, zoals Logistiek en Aftersales Truck. Ook bezochten media af de presentatie, zoals Truck & Transport Management en Innovation Origins.
Impact
De behaalde media-aandacht was boven verwachting voor de ondernemers van Green Dynamics. “We hadden ingezet op regionale media en vakmedia, maar we hebben de landelijke pers gehaald”, reageert Alex Pap. Over de impact is hij duidelijk: “De publiciteit heeft er toe geleid dat andere partijen met duurzaamheidsproblemen voor hun wagenpark ons nu benaderen. Ik zou Pieter daarom aanbevelen: geen poespas, duidelijk in de communicatie en iemand die zijn afspraken nakomt. De doelgerichte acties hebben ons resultaat opgeleverd.”