Niet te onderschatten: het langetermijneffect van een PR-actie

‘Leidt een PR-actie meteen tot resultaat? Pakken journalisten het persbericht na het versturen meteen op en staat het dan de volgende dag al in de krant?’ Dat soort vragen krijg ik geregeld van startups en scale-ups die ik aan publiciteit help. Mijn antwoord is niet zo simpel als je zou denken. Dat komt door het langetermijneffect van PR. 3 concrete voorbeelden waarbij nieuws pas (veel) later werd opgepikt (en waarom dat eigenlijk heel logisch was).

Uiteraard verstuur je een persbericht met het idee dat journalisten er meteen mee aan de slag kunnen, tenzij je het onder embargo stuurt (daarover in een later blog meer). Directe publicatie, dat is waar je voor gaat. Anders hoef je immers ook geen persbericht te versturen. In de meeste gevallen is het ook daadwerkelijk zo dat journalisten het persbericht kort na verzending openen en de afweging maken: ga ik hier iets mee doen of niet? Maar er zijn ook situaties waarbij een PR-actie pas veel later tot publiciteit leidt. Of dat er op een later moment een uitgebreider vervolg aan een eerder, snel item wordt gegeven. Recent heb ik daar bij 3 acties mee te maken gehad.

Link met verspreidingsgebied

In het eerste geval gaat het om de lancering van de Hive ’n Drive. Dat is een innovatief oplaadsysteem voor klein elektrisch vervoer waar ik eerder over schreef en dat als eerste in het Overijsselse Rijssen kwam. Bedenker is Zwollenaar Rens van Gurp. Gelet op zijn woonplaats heb ik het persbericht eerder dit jaar ook naar De Stentor gestuurd. Die regionale krant heeft immers een editie in Zwolle, dus wellicht een mooie aanleiding voor een ondernemersverhaal. Een verslaggeefster van de krant liet me vervolgens weten dat ze het onderwerp interessant vindt, maar de link met het verspreidingsgebied nog ’te dun’, zoals dat in de journalistiek heet. Het zou anders worden als de Hive ’n Drive ook ergens in Zwolle zou worden geplaatst.

Nu was Van Gurp in gesprek met enkele Zwolse partijen, dus wellicht zou dat soelaas bieden. Ik hield nauw contact met de verslaggeefster van de krant en bracht onlangs goed nieuws: Hogeschool Windesheim zou het systeem plaatsen. Daarmee had De Stentor een mooie en logische aanleiding voor een verhaal. Op het moment dat de Hive ’n Drive werd geplaatst kwam een fotograaf langs voor wat actiefoto’s en praatte de verslaggeefster ter plekke met Rens van Gurp. En zo kwam er 3,5 maand na het versturen van het persbericht nog een publicatie voort uit de PR-actie. Leuke bonus: het verhaal werd vervolgens ook nog eens doorgeplaatst door het AD en De Ondernemer. En ook Traffic Radio besteedde er aandacht aan.

PR-actie voor de Hive 'n Drive resulteert in een verhaal in De Stentor

Publicatie in De Stentor


PR-actie voor de Hive 'n Drive resulteerde in publicatie op De Ondernemer

Publicatie op de website van De Ondernemer

Aanleiding is ’tijdloos’

Een heel ander voorbeeld betreft House of Karts, een innovatieve activiteit die je het best kunt omschrijven als een combinatie van karten en gamen. Daarover hebben we maanden geleden een persbericht verstuurd. Aanleiding was de deelname van de startup aan Dragons Den, het voormalige tv-programma dat tegenwoordig online via Viaplay te zien is. Het persbericht had ik logischerwijs ook naar BNR gestuurd. Destijds had de zender er niets mee gedaan, maar de activiteit als zodanig wekte wel de interesse. Het zou interessant kunnen zijn voor de gamepodcast All in the game.

Voor de makers hiervan was Dragons Den niet relevant. Hen ging het erom een inkijkje te kunnen geven in een wereld waarbij aan het traditionele karten allerlei game-invloeden zijn toegevoegd. En zo gebeurde het dat recent twee journalisten van BNR naar Utrecht togen voor een reportage vanaf de racebaan. Het resultaat: 4 minuten waarin je als luisteraar zo ongeveer in de kart wordt gedrukt. Luister de reportage hier terug (vanaf 5.45 minuten).

Overzicht van de baan van House of Karts

De baan van de indoor kartbeleving House of Karts van bovenaf gezien.

Tijd

Tot slot een PR-actie die ik vorige maand heb uitgevoerd: communicatie over de startup Green Dynamics. Kort gezegd zorgt dit bedrijf -als eerste in Nederland- voor het ombouwen van vervuilende dieselvrachtwagens naar elektrische voertuigen. Die transitie is belangrijk gelet op de emissievrije zones die er vanaf 2025 in tientallen gemeenten gelden. Het nieuws verscheen in uiteenlopende media: van vakmedia en regionale media tot landelijke kranten als het AD en Trouw aan toe.

PR-actie Green Dynamics leidde tot publicatie op Logstiek.nl

Eerdere publicatie over Green Dynamics op de website Logistiek.nl

Ook Logistiek.nl, de grootste website voor logistiek nieuws, pikte het verhaal op. In eerste instantie bracht het platform een compact bericht. Maar er zat een vervolg aan te komen. De presentatie van het eerste omgebouwde voertuig kwam niet helemaal op het juiste moment. In plaats daarvan vertelde de redacteur graag later langs te komen om dan meteen een mooie video te maken. Pas geleden is dat gebeurd en is Andries Vlot, een van de initiatiefnemers van Green Dynamics uitgebreid geïnterviewd. Het eindresultaat is de na de vakantie te zien. De eerste versie belooft al veel goeds!

Lang verhaal kort: zo zie je maar weer dat je met een beetje geduld nog meer resultaat kunt bereiken dan aanvankelijk gedacht. Dat betekent ook weer dat je over een langere periode de vruchten kunt plukken van publiciteit. Zeker online berichten blijven erg lang zichtbaar en vindbaar. En dus moet je niet vreemd opkijken dat een potentiële investeerder, nieuwe medewerker, klant of samenwerkingspartner een jaar na het persbericht opeens verwijst naar een publicatie waarvan je zelf geen weet hebt.