Hoe Bureau Busskruit de startup Shift to Solar lanceerde
Met mijn PR-bureau help ik vooral startups en scale-ups aan publiciteit. Waarom die doelgroep? Het is een match tussen de ondernemer die graag in het nieuws komt maar daar doorgaans weinig ervaring mee heeft en de media-expert die de kansen verzilvert met gerichte acties. Deel 2 van het drieluik ‘Bureau Busskruit lanceert startups’: hoe ik de Hive ’n Drive van Shift to Solar bekendheid gaf.
In deel 1 legde ik uit voor wat voor startups en scale-ups Bureau Busskruit werkt en waarom dat zo is. Bedrijven in de sectoren agri en food, sport en avontuur en (duurzame) mobiliteit en logistiek hebben mijn aandacht. Ik ondersteun ze graag van A tot Z om maximaal resultaat te behalen. In dit tweede deel vertel ik je heel praktisch hoe ik dat doe.
Elektrificatie transport
Een mooi voorbeeld van zo’n startup die ik recent heb geholpen, is Shift to Solar. Dat bedrijf, van de jonge no nonsense-ondernemer Rens van Gurp, speelt in op de elektrificatie van onze transportmiddelen. Denk aan de razendsnelle ontwikkeling van e-bikes, en de vele varianten daarop, of de ombouw van kleine dieselvrachtwagens tot elektrische voertuigen. Concreet heeft Van Gurp met partners een universeel systeem bedacht en laten ontwikkelen waar je zo ongeveer alle kleine elektrische voertuigen kunt opladen, zoals e-bikes, e-scooters en e-steps. Een stekker meenemen is niet nodig, die zit geïntegreerd in deze zogenoemde Hive ’n Drive.
Via Business Open, waar ik eerder dit blog over schreef, kwam ik in contact met Van Gurp. Op dat moment stond hij aan de vooravond van de lancering van de eerste Hive ’n Drive in Rijssen. Met hem maakte ik een plan de campagne en haalde ik de nieuwswaardige elementen naar boven. Mede vanwege mijn jarenlange ervaring in de journalistiek weet ik waar media in geïnteresseerd zijn. In het kort:
- De eerste universele laadoplossing voor klein elektrisch vervoer in Nederland
- Circulair systeem, want de ‘fietsenstalling’ wordt door zonne-energie aangedreven
- Veilig alternatief voor het binnenshuis opladen, thuis of op het werk, hetgeen tot brandgevaar kan leiden
- Antwoord op de roep om woon-werkverkeer uit de auto te krijgen, stimulans om -met deze service- een ander, duurzaam vervoermiddel te pakken
Persbericht
Vervolgens voegden we, voor de context, cijfers aan het persbericht toe over de verkoop van elektrische fietsen en, belangrijker, het gegeven dat mensen na de aanschaf van een e-bike minder gebruik maken van de auto. Blijft een belangrijke vraag over: is er wel behoefte aan een soortgelijk systeem? Zitten mensen hier op te wachten? We vroegen het aan RAI Vereniging. Een relevante branchevereniging in dit verhaal, aangezien het de belangen behartigt van onder meer importeurs en toeleveranciers van e-bikes. Is er vanuit de gebruiker behoefte aan zo’n oplossing? ‘Grotere afstanden worden hiermee toegankelijker’, was de kern van de reactie.
Na het pitchen van het verhaal en uitsturen van het persbericht, werd de innovatie opgepikt door uiteenlopende media. Van het ANP (dat een fotograaf stuurde, waarna de foto’s ter beschikking zijn gesteld aan veel Nederlandse media) tot BNR (Van Gurp werd uitgenodigd voor het lunchprogramma Zakendoen), en van Tubantia tot verscheidene vakmedia, zoals Innovation Origins en Duurzaam Ondernemen.
Media-aandacht
De jonge ondernemer kijkt terug op een geslaagde (pers)lancering. Hij was ervan overtuigd dat zijn uitvinding nieuwswaardig was, maar werd positief verrast door het resultaat. “Ik verwachtte publicaties in vakmedia en eventueel in de krant. Maar de verwachtingen zijn ruimschoots overtroffen, met als kers op de taart het interview bij BNR. Als starter is het moeilijk om de kwaliteit van je bedrijf duidelijk te maken. Als je wordt uitgenodigd door zo’n serieus businessprogramma kijkt men toch anders tegen je aan.”
De media-aandacht had dus duidelijk impact. “Ik kreeg veel reacties vanuit mijn omgeving, maar er kwamen ook concreet aanvragen voor het systeem uit voort.” Van Gurp weet nu: jezelf met publiciteit profileren en positioneren is belangrijk voor startups, maar eigenlijk voor alle bedrijven. “Ik ga zeker vaker gebruik maken van PR, het is simpelweg goed voor je bedrijf, ongeacht in welke fase je bedrijf verkeert.”
Heb je een startup of scale-up en ben je benieuwd of je bedrijf nieuws heeft? Contact me, dan denk ik vrijblijvend met je mee. Nu je hier toch bent, kun je het maar beter gelijk even checken, toch?