Creativiteit + salp(i)eter = Bureau Busskruit = nieuwsexplosies
Buskruit. Hoe meer ik erover lees en hoor, hoe toepasselijker mijn bedrijfsnaam wordt… Met terugwerkende kracht staat het voor veel meer symbool dan een ‘energiek mengsel’ of ‘nieuwsexplosies’. Wat toevallige feitjes op een rij.
Even terug naar het moment waarop mijn bedrijfsnaam ‘geboren’ werd. Vele eeuwen nadat het buskruit is uitgevonden, heb ik een vertrouwd gesprek met een kennis uit een bijzondere hondensport waar ik als journalist over schreef: Carlien Harms. Ik vertel over mijn prille plannen om voor mezelf te gaan beginnen. Of ik al een bedrijfsnaam heb, is de vraag. Te prematuur, reageer ik. We filosoferen er wat over en plots komt de vergelijking met een vaatje buskruit. “Daarbij doel ik vooral op de energie die je hebt en uitstraalt”, zegt Harms. Ontlading is er nog niet meteen bij mij, maar met die naam kan ik wel iets. Maanden later is Bureau Busskruit een feit. Daarmee ga ik knallen en nieuwsexplosies lanceren. Maar er zijn meer toevalligheden die mij met buskruit verbinden.
Mengsel
Bij mijn afscheid van PR-bureau Koolhoven & Partners, niet lang geleden, wees oprichter Martijn Koolhoven er fijntjes op: “Wist je dat het belangrijkste, maar lastig te vinden bestanddeel van buskruit salPIETER (met nadruk op de I, ook al neem hij daardoor een miniem loopje met de spelling) is? De Arabieren kenden in 1240 salPIETER als ‘sneeuw van de Chinezen’. Eeuwenlang is buskruit daarna gebruikt in steeds vernuftiger wordende vuurwapens. Tegenwoordig is zwart buskruit nog steeds het meest gebruikte mengsel in pyrotechnische installaties, vooral vanwege de grote stabiliteit van het mengsel, waardoor het niet snel zal ontbranden na een flinke slag of stoot.” En dat ging zo nog even door.
Vuurwerk
Herkenbaar wel. Springstof is het, dat buskruit, want springen doe ik. Van loondienst naar eigen baas. Het avontuur tegemoet, zoals ik al mijn hele leven het avontuur kies. Ook verbinden doe ik graag – hoezeer ik ook gruwel van het modewoord. In mijn geval verbind ik creativiteit, energie en daadkracht. Met als reactie ⇒ vuurwerk, en wel in de vorm van nieuwsexplosies. Niet alleen harde knallen, maar ook fonteinen en fraaie vuurpijlen. Want PR is maatwerk en de uitwerking telkens anders. Het kleurenpalet van publiciteit is uitgebreid. Kijk hier maar eens. Het ene bedrijf vraagt om een andere aanpak en verhouding van ingrediënten dan het andere, en op de ene plek ligt vooral ‘hard nieuws’, terwijl elders vooral mooie, kleurrijke verhalen wachten om ‘ontstoken’ te worden. Maar uiteindelijk telt maar 1 ding: het resultaat. Je noemt jezelf niet voor niets Bureau Busskruit…