Focus en werkwijze onveranderd, maar continuïteit is stevig gegroeid

Bureau Busskruit bereikt deze maand een mijlpaal. Het energieke PR-bureau dat het nieuws van startups en scale-ups laat knallen, viert haar 3-jarig bestaan. Tijd voor een terugblik. De kern: focus en werkwijze zijn sinds de start onveranderd, maar de continuïteit is flink gegroeid. Er staat een stevig fundament waarop we nog jaren kunnen doorbouwen. 

Met een journalistieke basis het nieuws van innovatieve bedrijven naar de media brengen; dat was in november 2021 de insteek. Geen commerciële bullshit -plat gezegd- maar steekhoudende, relevante verhalen. Strakke persberichten waar journalisten zo min mogelijk aan hoeven te doen. En ook: feiten die kloppen. Verhalen die raken, of op z’n minst duidelijk maken wat de burger of consument aan het nieuws heeft. Dat was de opzet, en dat is het anno 2024 nog steeds. En ik durf te beweren: daar gaan we de komende jaren ook geen concessies aan doen.

Journalisten bedienen

En waarom zouden we ook? Deze werkwijze typeert Bureau Busskruit en op deze manier kunnen we journalisten optimaal bedienen. Het resultaat en de duurzame, groei bevestigen dit. Waar het eerste jaar qua drukte en omzet nog met pieken en dalen verliep, is dat nu wezenlijk anders. Bureau Busskruit werkt veelal op vaste basis en op lange termijn voor haar innovatieve klanten en dat zorgt in meerdere opzichten voor continuïteit en maximale toegevoegde waarde (lees: publiciteit).

RetailTrends legt Bedaffair vast op de gevoelige plaat

Het duurzame beddenbedrijf Bedaffair kan erover meepraten. Al meerdere jaren verzorg ik de externe communicatie en dat leverde zeer waardevolle publiciteit op in onder meer De Volkskrant, De Ondernemer, FD Persoonlijk en tal van vakmedia, zoals RetailTrends (waarvan de fotosessie hierboven te zien is).

Duurzame relatie

Door zo’n duurzame relatie leren wij enerzijds de (cultuur van de) startup of scale-up en ondernemer goed kennen. Aan de andere kant leert het bedrijf ons kennen, onze werkwijze, uitgangspunten en mogelijkheden. Samenwerken wordt zo steeds efficiënter. Je weet immers wat je aan elkaar hebt. Dat vergroot het resultaat en past bij mijn overtuiging dat PR het beste werkt als je het langere tijd inzet.

Na 3 jaar word ik niet alleen op PR-gebied nog elke dag wijzer, ook als ondernemer leer ik steeds weer lessen. Mijn drie belangrijkste inzichten:

Samenwerking
  • Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. Een cliché, maar oh zo waar. Aanvankelijk deed ik ongeveer alles zelf. Controle uit handen geven is niet mijn sterkste punt. Maar ook op je 42e kun je jezelf nog flink ontwikkelen, zo blijkt… Zo ben ik een samenwerking aangegaan met een ander PR-bureau (daarover in een volgend blog alle ins en outs). Dat inspireert, biedt een klankbord biedt en maakt, kortom, meer mogelijk. Daarnaast zoek ik momenteel naar versterking, om het bureau verder te laten groeien.
Uitbesteden
  • In het verlengde van bovenstaande: doe waar je echt goed in bent en besteed het andere zo veel mogelijk uit. Mooi voorbeeld hiervan is de samenwerking met VA Joëlle Brons. Lange tijd vond ik dat ik de administratie zelf zou moeten kunnen. Hoezo kon ik daar geen overzicht in krijgen? Dankzij Joëlle heb ik geen omkijken meer naar mails en hoef ik niet ellenlang te zoeken naar een document van of voor een klant. Dat geeft rust en scheelt een hoop frustratie.
Intuïtie
  • Volg je gevoel, je intuïtie. Die laat je niet snel in de steek. Veel beslissingen in mijn leven, zowel zakelijk als privé, heb ik op gevoel genomen. Wat goed voelt, zal goed zijn, is mijn gedachte. Zo koos ik lang geleden voor het avontuur door als correspondent Noord-Holland voor De Telegraaf aan de slag te gaan en naar Alkmaar te verhuizen, besloot ik enkele jaren later op wereldreis te gaan, terwijl het werk me erg goed beviel, en koos ik 3 jaar geleden opnieuw voor een bestaan als ondernemer. Een keuze waarvan ik tot op de dag van vandaag geen moment spijt heb.